Rio Grande Tribune

= Media

Rio Grande Tribune

The Near-Death and Rescue of
ABQ’s Public Access

Comcast/NBC Merger Nears
By Josh Silver

December 1st, 2009

On Monday night, French media giant
Vivendi and NBC parent company General
Electric agreed to terms that will clear the
way for US cable giant Comcast to take

a controlling stake in NBC Universal. An
announcement from Comcast is expected
within days. The proposed merger would
create a media behemoth, and clear the
way for an unprecedented era of media
consolidation across cable, the Internet
and broadcast television.

Be afraid. Comcast is both the largest

By Marvin H. Gladstone

(Editor’s Note: This article addresses problems
which have confronted Quote. .. Unquote, Inc.,
a nonprofit corporate fiscal sponsor of FOAT, the
nonprofit corporate publisher of TheTrial Bal-
loon. The author is a board member of both of
these nonprofits. The opinions expressed below
are the author’s alone and do not necessarily re-
flect those of either entity or its other directors
or officers.) .

Such phrases as “cooked and baked”
and “tailoring the specs” are familiar to those
engaged in the fine art of evading legal
standards governing procurement. They are less
familiar to the victims of such evasions, typically
both the honest bidder and the taxpayer, the
former having been cheated by reason of his
honesty, the latter receiving less quality for more
of his money. The beneficiaries of dishonest
procurement practices are those contractors
who have successfully rigged the bids, and the
equally-crooked politicians who have favored
them as quids pro quo for campaign contributions
or worse.

Examples of “cooking and baking,” “tailoring
specs” and other forms of bid-rigging abound, but
a particularly egregious episode occurred here
recently. Had the scheme succeeded, it would
have adversely impacted not only the “honest
bidder”, but cable subscribers numbering in the
six digits, an unsuspecting public and the First
Amendment guarantees of speech and press
freedoms. This article summarizes the relevant
events giving rise to the jeopardy and the
salvation of our Public Access channels.

Prior to 1996 it was a given that the airwaves
were publicly-owned property; and that those
seeking to exploit their use for profit-making were
licensees only. A radio or television licensee was

Page 1



obliged to demonstrate a public benefit as

a condition to its profit-making exploitation
of such publicly-owned property. With the
advent of cable TV, that benefit took the form
of a statutorily-mandated channel-capacity
reservation to the public for so-called “PEG”
(Public, Educational, Governmental) use.
The rights granted to cable companies

to exploit the publicly-owned airwaves,

as well as to lay their cables in publicly-
owned rights-of-way were governed by
federal law and by statutorily-conforming
“franchise agreements” between, commonly,
municipalities (as “franchisors”) and cable
companies (as “franchisees”). Among other
statutory proscriptions were limitations upon
franchise fees chargeable by franchisors,
and (with respect particularly to the “Public
Access” element of the PEG triumvirate),
non-interference with the First Amendment
rights of Public Access producers and
programmers.

As cable TV experienced exponential
growth through the 80’s and 90’s, so too
grew its lobbying budgets. Particularly
irksome to some, if not most cable
companies was the federal statutory
requirement for allocating otherwise-
profitmaking slots to the nonprofit PEG
channels. The very notion that the airwaves
were public, not private property was
deemed by them archaic, as was the
obligation to grant the public access to them.
And the inability to dictate content to Public
Access channels was equally repugnant
to many of the politician-recipients of cable
company lobbying largesse.

Thus had it regrettably come to pass that
the historic federal statutory requirement for
PEG access and funding was written out of
the 1996 Telecommunications Act (largely
dictated by the telecom companies and,
shamefully, signed into law by then-President
Bill Clinton that year).

Now, while the 1996 Act eliminated the

statutory requirement for the provision of
PEG channels, it did not prohibit the inclusion
of such requirements in contracts negotiated
between franchisors and franchisees; and,
where such provisions were negotiated as
part of franchise agreements, federal law
continued the First Amendment freedom

of speech protections. With the federal

PEG mandate gone, it would become

the responsibility of local governments,

as franchisors (and as the entities whose
authorizations would be required to lay cable
in publicly-owned rights-of-way) to negotiate
on behalf of its citizens fair and equitable
provisions for granting access by the public
to its own airwaves. For local politicians to
bargain on behalf of constituents and against
cable corporate campaign contributors would
require significant public pressure. In many
municipalities such public pressure proved
insufficient, and the public thus lost its
access to its own airwaves.

Such had not been the case in
Albuquerque. Public Access (the “P” in
“‘PEG”), traces its origins here to 1979, the
year Quote. . .Unquote, Inc. (“QUQ") was
chartered as a New Mexico not-for-profit
corporation. Its sole function was to initiate
and operate a Public Access Cable TV
facility pursuant to the then-effective federal
requirement. QUQ commenced operations
in 1981 and has, over more than 28 years
of continuous service, trained more than
8,000 amateur videographers, producers
and editors who have broadcast hundreds of
thousands of hours of their own programs on
Channel 27. It has won three awards as the
nation’s best Public Access Channel, runs
an authorized state-of-the-art Apple Training
Center, founded a media arts charter high
school (the first state-chartered school in
New Mexico) and, with no increase in funding
since 1991 (its funding being the lowest per
capita of any comparable operation in the
country) initiated and operates, in addition
to Channel 27, its new “Local Origination”
Channel 26. Its programs are videostreamed

Page 2



and viewed worldwide, enjoying “hits”
typically exceeding 120,000 per month.

As a consequence of these and other
extraordinary achievements, public support
has thus far saved Albuquerque’s Public
Access from the fate of many access centers
across the country.

A scheme, however, (which, had it
succeeded, would have doomed Public
Access here) appears to have germinated
in or shortly prior to the early Spring of last
year. The City had negotiated a franchise
agreement with Comcast Cable back in
2002. Among its provisions were (a) a five
percent franchise fee payable by Comcast
subscribers to the City (estimated to yield,
currently, an average of $3.5 to $4.0
million per year); (b) a $0.44 charge per
subscriber per month to fund equipment
and other capital needs of the PEG
channels (estimated to yield an average of
some $600,000 per year), (it is noted that
both parties to the franchise agreement
function only as conduits for these funds,
the subscribers being the contributors);

(c) an obligation assumed by Comcast to
provide PEG analog and digital channels,
including a “Local Origination Channel” to

be operated by the Public Access contractor
(QUQ being the named designee); and (d)
an obligation assumed by the City to house
the PEG channels and to fund their operating
expenses.

With respect to Public Access, the City
had undertaken to perform this latter function
by underwriting the operational expenses of
QUAQ to the extent of leasing and building-
out space to accommodate its needs (albeit
minimally and grudgingly), paying moving
and utility costs, and funding day-to-day
operations to the extent of $270,000 per year
(the amount having been virtually unchanged
since 1991).

The most recent physical accommodation

Page 3

_ Rio Grande Tribune
for Public Access was a lease of some

17,000 square feet of ground floor space

in the abandoned old Bernalillo County
Courthouse. The lease (providing, inter alia,
for a dollar-a-year nominal rent), required
the City to pay the utilities. As of April,
2009, QUQ had operated Public Access
Channel 27 for some five years under such
arrangement.

Now, it is important to note the
persistence of two (among many) conflicts
over the years, both of which bear upon the
events giving rise to the death-defying events
of-late 2009. The first of these conflicts is that
which has been ongoing between the City
and the County for many years. (One of the
many irritants is the County’s ill-conceived
assumption of liability for one-half the costs
of operating the Government Center - One
Civic Plaza - while occupying only 28% of
the building!) The second of these relevant
conflicts is between the City administration
and QUQ arising, in part, from the latter’s
refusal to engage in prior censorship of those
programmers or guests who may wish to air

“There are no unacceptable
questions, only unaccept-
able answers.”
--Helen Thomas



opinions critical of the former.

As what many believe to have been a
manifestation of the City Administration’s
(but not that of its governing body — the
City Council) consequent hostility to QUQ’s
adherence to First Amendment principles,
the City, in late 2008 published a Request
for Proposals (RFP), soliciting bidders,
effectively other than QUQ, as a replacement
for the continued operation of Public
Access Channel 27. For many reasons
(not the least of which were 27 years of
successful prior continuous operation, its
cumulative expertise and its ownership of
much essential equipment — all being unique
to QUQ) the procurement
process which ought to have
been followed was “single
source negotiation,” rather than
illusory “competitive bidding.”

...as of the spring of 09,
of a reported $1.8 million
in unexpended “$.044

Administration’s approval, QUQ proceeded
with the organization of its new, second
channel which, when effected, would

permit solicitation of revenue-producing
“sponsorships,” anticipating a potentially-
significant funding source for its continued
operation. Such a funding potential for a non-
profit entity would surely be most irksome

to any profit-oriented ideologue. That the
nonprofit here should be supported by cable
subscribers through the public treasury,
might well have suggested opportunities

for self-aggrandizement which no ethically-
challenged businessman could easily ignore.

With the inauguration of Local Origination
Channel 26 at a Cinco de
Mayo ceremony on the Civic
Plaza, QUQ now became the
proud operator of two back-
to-back ABQ TV channels, the

The administration’s election to  fUNds,” potentially usable new one enjoying a revenue-

utilize the latter, rather than the

by a secretly-favored

producing potential, and both

former, should have suggested  Administration supporter capable of corruption for

a malign rather than a benign
motivation, a suspicion to gain
support from later events.
Whether or not there was at
that time an already-hatched
scheme to switch to a less
scrupulous (with respect to First Amendment
principles) operator , any such expectation
was disappointed when QUQ appeared as
the only “bidder.” Its “Proposal” in response
to the RFP was, perforce, approved, albeit
reluctantly, by the Administration in early
2009. QUQ’s Proposal, submitted in
accordance with the requirements of the
RFP, and its approval by the Administration
effected a contract which would bind both
parties for the ensuing four years.

QUQ’s approved Proposal included
its initiation and implementation of the
“Local Origination Channel” for which the
2002 Franchise Agreement provided. The
“seed money” sought by the Proposal
was a nominal $35,000. Relying upon the

fo fund such “capital”
requirements as might
enable a switch of Public
Access operators...

partisan political ends. These
exploitive possibilities appear
to have proved irresistible

to those rarely troubled by
temptation. (They invariably
yield to it!) Added to the
inducements for mischief was the accrual, as
of the spring of '09, of a reported $1.8 million
in unexpended “$.044 funds,” potentially
usable by a secretly-favored Administration
supporter to fund such “capital” requirements
as might enable a switch of Public Access
operators. But, the Administration having just
contracted with QUQ for the provision of the
two-channel services, how might it renege on
that agreement?

The answer to the Administration’s
self-propounded question was to create an
apparently-justifiable basis for disavowing
its contractual obligations. To achieve that
malign objective the Administration, without
notice to QUQ, in April simply discontinued
paying the old Courthouse utility bills,

Page 4



o Grande Tribune
contractual rights, and before the outgoing

Administration could perfect its misbegotten

following which the County served the
City with a 30-day Notice to Quit. Upon

receipt of a delayed report from the City of
its impending eviction QUQ successfully
implored the County to defer, temporarily, its
dispossession-by-force, while aggressively
initiating a search for a minimally-acceptable
relocation site. Having itself generated
QUQ’s impending homelessness, the
Administration now utilized that disability

— the soon-to-be absence of a facility — to
disclaim its four-year contractual obligations;
and it ordered the promulgation of a new
RFP!

Before the order could be implemented,
however, the
Administration
achieved a well-
earned lame-
duck status by
unexpectedly
losing the Mayoral
election. But, as its
swan-song payoff
to the supporter
waiting in the wings (enhanced, no doubt, by
vindictiveness against QUQ), the loaded RFP
replacement effort proceeded apace, looking
to its effectuation prior to the December 1
swearing in of the newly-elected Mayor.

Using the new RFP as the tool to
implement the “cooked and baked” scheme
required a reversal of the weights accorded
to the qualifying factors, experience and
space. The switch of a 70% weight from
experience (of which QUQ had 28 years of
successful operation) to space (of which
QUAQ now had none) virtually insured the
award to the only prospective bidder (a
reported supporter of the now-lame duck
Administration) known to have a vacant
facility available to house the twin-channel
operations. Thus were the specs “tailored” to
fit “a predetermined award.”

While QUQ prepared to litigate its
Page 5

illegal scheme, the newly-elected
administration took office and ordered

the new RFP withdrawn. Had the scheme
been suffered to proceed to its ignominious
conclusion, both channels would have “gone
dark,” as no new operator (even, unlike in
this instance, one dealing in good faith)
could have continued seamlessly running
two television channels without a lengthy
interruption, regardless of the material
resources which might have been made
available to it.

The decisions to withdraw the illegal new
RFP (thereby honoring
the City’s contractual
commitment and
preventing a fraud upon
the cable subscribers
and the public) will
stand to the everlasting
==V credit of ABQ’s new

' JAdministration.

The significance of this rescue must be
measured against the extraordinary number
of access closures in 2009, and continuing
into this new year. Cable companies and
their compliant politicians have regrettably
succeeded in depriving the public of access
to its own airwaves across the country, from
Florida (virtually all shut down) to California
(more than 50 killed including at least 12 in
L.A)).

As of this writing Channels 26 and
27 continue their search, now with
the welcomed assistance of the new
Administration added to that of the City
Council. And, with the County’s much-
appreciated indulgence, these important
public access facilities hope shortly to find a
new home.



Mega-Media Era Begins

as Comcast/NBC cable
company

Merger Nears comt. [ e
largest

residential broadband provider in the United
States: a $34-billion business with 24 million
subscribers, reaching nearly one out of
every four homes in the country. NBCU owns
NBC, MSNBC, CNBC, Universal Studios,

27 television stations, and a host of other
properties.

President Obama has promised that his
administration would finally begin enforcing
antitrust laws to prevent unreasonable
consolidation of market power. If ever a
media deal posed such a threat, this is it.
The merged Comcast would be to media
what Goldman Sachs is to Wall Street: “a
great vampire squid wrapped around the
face of humanity, relentlessly jamming its
blood funnel into anything that smells like
money,” as Rolling Stone’s Matt Taibbi once
described the latter.

It should come as no surprise that Wall
Street and Washington are saying this

is already a done deal: The media and
telecommunications industry is second only
to drug companies in how much it spends
lobbying Washington. Its army of PR firms,
lobbyists and sock-puppet think tanks is
already blitzing the press corps and Capitol
Hill. It's readying Comcast CEO Brian
Roberts for his close-up as a new media
mogul and neglecting to mention the impact
of this deal on everyday people.

Comcast has raised cable rates for years
while raking in record profits nearly every
quarter. It is anti-union. It cares nothing for
independent, alternative programming. And
if you're a startup television channel, you
can forget about getting a spot in Comcast’s
lineup. Comcast will charge you far more for
space on its lineup than you could possibly

pay. Just ask Al Gore about his failed effort to

get his Current TV a reasonable position in

Merger Facts

Serving Size: 1 Mega-Merger

Amount Per Serving*

Saturated Media Ownership: 2 giant companies
Comcast reaches 1 out of every 4 cable subscribers.

NBC owns 27 local TV stations, and the NBC network
reaches 99% of U.S. homes with TVs.

Fat Profits: QOver $50 Billion in Revenue

Comcast 2008 revenues: $34.3 billion
NBC/Universal 2008 revenues: $16.9 billion

Total Control: 1out of every 5 viewing hours in the U.S.
Comcast 22 cable channels including E!, Style, G4,
Comeast Sports Net, the Golf Channel,
PBS Kids
NBC 30 cable channels including NBC,
Telemundo, MSNBC, Bravo, USA, CNBC
& part of Hulu

Level of Healthy Competition: Nearing 0%
Comeast would charge competitors more for NBC shows.
Comcast would control even more of the ad market.

Cost to Consumers: Big Bucks
Comcast already hikes its rates 8% every year. With less
competition, theyll jack up prices even more.

Cable rates for customers nationwide will increase when
Comcast starts charging its competitors more for NBC
programs.

Diversity of Viewpoints Even Fewer
One company will control more news & information.

Comeast will prioritize NBC programs instead of local &
independent voices.

"Based on a heaithy media diet, enriched by diverse &
independent viewpoints & quality journalism.

WARNING: This merger could be hazardous to the
health of our democracy.

freepress.net/comcast

Page 6




the cable lineup.

Let’s not forget that Comcast is the company
that was caught illegally blocking peer-to-
peer Internet downloads and then lying
about it—earning a smack-down from the
FCC for breaking Net Neutrality rules. And
the company is known for blocking TV ads

it didn’t like. The company’s track record of
protecting the public’s interest isn’t exactly
stellar.

And now, Comcast is set to control media
across all distribution platforms. The company
is threatened by the increasing amount of
free content on the Net, and a public who is
both watching entertainment on the Internet,
and creating their own. NBC owns a major
stake in Hulu, and Comcast likely wants to
put the video service and all NBC content
behind a paywall. Comcast and other cable
companies are already putting the final
touches on “TV Everywhere,” a paywall

that requires a traditional cable subscription
to watch online content owned by these
companies. Comcast’s very survival depends
on remaining the gatekeeper between you
and the programs you want to watch, and it
wants as little competition as possible.

Worse still, if the Comcast-NBC merger is
allowed to go through, it will be the start of
a catastrophic storm: a tidal wave of mega-
deals by other content giants like News
Corp. and Disney merging with distribution
behemoths like Time Warner Cable and
AT&T. In a nation where 98 percent of
Internet users have only one or two choices
of Internet service providers, we could
witness a future in which a handful of phone
and cable companies, merged with a handful
of content companies, will put all premium
content behind a paywall and make all other
content hard or impossible to find.

ISPs’ content and applications—and those
of their partner companies—will move at
light-speed, while the rest of the Internet

Page 7

. o ) Rio Grande Tribune
will seem like it’s still on dial-up. The

result: homogenized corporate content,
higher prices and fewer real alternatives

so that distributors can prevent the “market
fragmentation” that advertisers loathe.
Sound familiar? The Internet will become the
cable service of the 21st century—instead

of the free and open arena for economic
innovation, democratic participation and free
speech that it's been.

Some say that companies like Comcast are
simply doing what they must to prosper. But
we need to ask whether boosting Comcast’s
bottom line is worth the cost to the rest

of us. Such market power could destroy

the promise of an open Internet and its
unprecedented ability to amplify independent
voices, reinvent journalism, and inspire new
forms of entertainment.

The deal is expected to take at least six
months to finalize, and it will possibly be
more than a year for federal regulators to
approve or reject the deal. The warped
Washington conventional wisdom says that
the deal is inevitable, but Free Press and
our allies are rallying public opposition. The
Obama administration has sharply criticized
the previous administration’s weak antitrust
record and promised vigorous oversight of
anti-competitive deals—particularly those
involving vertical mergers (like joining content
and distribution companies) and innovation-
focused industries like the Internet.

This merger is another major test of whether
President Obama plans to deliver on his
promises.

This blog post was first published by The
Huffington Post.



From the FOAT Board

This publication by the Friends
of the Albuquerque Tribune (FOAT)
happens bi-monthly because many
volunteers invest their time, energy,
and funds. We are a non-profit, and a
community owned opportunity to bring
citizen journalism to Albuquerque.

Many writers have supported this
effort and contributed outstanding work
to create this publication. Volunteers help
at all the stages of production. Janet
Bridgers brought her expertise to launch
our advertising. Astrid Webster does
copy editing and proof reading, as well
as guiding content. Deborah Kolberg
contributes proofreading skills. Francis
Rausch actually distributes thousands
of copies of each issue to sites she
monitors. She does this as she walks!
Alex and Andrew Kolberg add computer
skills to assist the editor, Rosamund
Evans.

Christine Carter, owner of Envision
Graphics, patiently works out our layout
and design. We are fortunate that
Vangard Printing brings the 8000 copies
to life with soy based ink on 75% recycled
paper. Compostable!

The Board shares the
organizational tasks of the non-profit, but
the treasurer Marvin Gladstone, carries a
heavy load.

We will very soon make a
name change and do the necessary
restructuring to reach more readers
efficiently. Your ideas are welcome.
Contact us at: 505 903-7778; or at
ABQ TRIal Balloon, P O Box 35058,
Albuquerque, NM 87176-5058.

Tell your friends about the ABQ TRIal
Balloon. You can always find copies at Page One
bookstore on Juan Tabo and Montgomery NE, at
both La Montanita Co-ops, Nob Hill and 2400 Rio
Grande Ave NW. Supplies of copies are kept at
Newsland Bookstore, 2112 Central Ave SE and
the Peace and Justice Center on Harvard and
Silver SE. Take a stack of copies and join the
distribution brigade!

With heart felt thanks,

FOAT Board,

David Barbour

Leslie Fishburn-Clark

Ted Cloak

Rosamund Evans

Marvin Gladstone

J.W. Madison
Jack Pickering




